Občan, ktorý bol obcou posúdený, a tak vlastní Posudok o odkázanosti na sociálnu službu a právoplatné Rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu, požiada o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby v súlade so zákonom č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Ak má občan záujem o poskytovanie a zabezpečovanie sociálnej služby s finančnou podporou z verejných prostriedkov, doručí obci, podľa miesta trvalého bydliska, písomnú žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby.

V prípade, ak si občan vyberie poskytovanie sociálnych služieb v zariadení opatrovateľskej služby bez finančnej podpory z verejných prostriedkov, vyplní Žiadosť o poskytovanie sociálnej služby a doručí ju spolu s povinnými prílohami priamo do ZOS:

  • originál alebo overená kópia právoplatného “Rozhodnutia o odkázanosti fyzickej osoby na sociálnu službu“ + Posudku o odkázanosti na sociálnu službu (vydaný obcou/mestom), ak je žiadateľ príslušným okresným súdom pozbavený/obmedzený spôsobilosti na právne úkony, tak originál alebo overená kópia právoplatného „Uznesenie o ustanovení opatrovníka“ + „Rozsudok o pozbavení/obmedzení spôsobilosti na právne úkony“
  • potvrdenie o príjme (dôchodku) za predchádzajúci mesiac. (resp. posledné rozhodnutie o výške dôchodku zo Sociálnej poisťovne),
  • u žiadateľa s nepravidelným príjmom, potvrdenie o príjme za predchádzajúci kalendárny rok
  • ak je žiadateľ poberateľom sociálnych dávok aj posledné rozhodnutie o priznaní týchto dávok,
  • Vyhlásenie o majetku fyzickej osoby na účely platenia úhrady za sociálnu službu, (s osvedčeným podpisom u notára alebo na matrike)
  • Vyhlásenie o príjme fyzickej osoby na účely platenia úhrady za sociálnu službu podľa § 72 zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov (doklady preukazujúce zmeny vo vlastníctve nehnuteľného majetku za obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré predchádzajú kalendárnemu roku, v ktorom sa posudzuje príjem a majetok na účely platenia úhrady za sociálnu službu v zmysle § 72 zákona 448/2008 Z.z. v znení neskorších právnych predpisov) s osvedčeným podpisom u notára alebo na matrike,
  • adresy a telefonické kontakty najbližších príbuzných a známych.
  • doklady o príjme a majetku spoločne posudzovaných osôb (manžel/ manželka, rodičia, deti).
  • iné doklady, ktoré sú podkladom pre uzatvorenie zmluvy (napr. doklad totožnosti, zdravotný preukaz, potvrdenie o bezinfekčnosti, lekárska dokumentácia a pod.)

Ak má fyzická osoba záujem o poskytovanie sociálnej služby z verejných zdrojov, je povinná podať písomnú žiadosť o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby obci/mestu/VÚC v rozsahu ich pôsobnosti. Žiadosť musí obsahovať:

  • meno a priezvisko fyzickej osoby, ktorej sa má poskytovať sociálna služba, dátum narodenia, rodné číslo a adresu jej pobytu,
  • miesto poskytovania sociálnej služby,
  • formu a druh sociálnej služby, ktorá sa má poskytovať v zariadení,
  • potvrdenie o príjme za predchádzajúci kalendárny rok,
  • doklady o majetkových pomeroch,
  • deň začatia poskytovania sociálnej služby a čas poskytovania sociálnej služby,
  • právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu a posudok o odkázanosti na sociálnu službu.
  • iné doklady, ktoré sú podkladom na uzatvorenie zmluvy
  1. Ak to umožňuje kapacita zariadenia, poskytovateľ a žiadateľ/ka uzatvoria Zmluvu o poskytovaní sociálnej službu.
  2. Zmluva o sociálnej službe musí byť uzatvorená spôsobom, ktorý je pre prijímateľa/ku zrozumiteľný. Napr. v prípade prijímateľa/ľky, ktorý/á nevie čítať, môže poskytovateľ a žiadateľ/ka uzatvoriť Zmluvu o poskytovaní sociálnej služby v jemu zrozumiteľnej forme.
  3. Zmluva o poskytovaní danej sociálnej služby obsahuje potrebné náležitosti:
    1. označenie zmluvných strán,
    2. predmet zmluvy,
    3. druh poskytovanej sociálnej služby,
    4. vecný rozsah sociálnej služby a formu poskytovania sociálnej služby,
    5. počet odoberaných jedál podľa § 17 zákona, ak ide o poskytovanie sociálnej služby v zariadení s poskytovaním stravovania,
    6. miesto poskytovania sociálnej služby,
    7. deň začatia poskytovania sociálnej služby,
    8. sumu úhrady za sociálnu službu, spôsob jej určenia a spôsob jej platenia,
    9. práva a povinnosti zúčastnených strán,
    10. skončenie poskytovania sociálnej služby,
    11. podmienky prerušenia poskytovania sociálnej služby,
    12. záverečné ustanovenia.
  4. V zmluve o poskytovaní sociálnej služby sa môžu dohodnúť aj ďalšie náležitosti podľa druhu sociálnej služby.
  5. Ak sa zmenia skutočnosti, ktoré sú predmetom zmluvy o poskytovaní sociálnej služby, zmenia sa tieto skutočnosti dodatkom k zmluve o poskytovaní sociálnej služby.

Ukončenie zmluvy, výpovedné lehoty

  1. Prijímateľ/ka môže jednostranne vypovedať zmluvu o poskytovaní sociálnej služby kedykoľvek aj bez uvedenia dôvodu, pričom výpovedná lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní.
  2. Poskytovateľ môže jednostranne vypovedať zmluvu o poskytovaní sociálnej služby, ak:
    1. prijímateľ/ka hrubo porušuje povinnosti uvedené v zmluve, najmä hrubo porušuje dobré mravy, ktoré narúšajú občianske spolužitie (sústavne porušuje ustanovenia Domáceho poriadku, nezaplatí úhradu za sociálnu službu za čas dlhší ako tri mesiace alebo platí len časť dohodnutej úhrady a dlžná suma presiahne trojnásobok dohodnutej mesačnej úhrady
    2. prijímateľ/ka neuzatvorí dodatok k zmluve o poskytovaní sociálnej služby,
    3. prevádzka zariadenia je podstatne obmedzená alebo je zmenený účel poskytovanej sociálnej služby tak, že zotrvanie na zmluve o poskytovaní sociálnej služby by pre poskytovateľa sociálnej služby znamenalo zrejmú nevýhodu,
    4. obec alebo vyšší územný celok rozhodne o zániku odkázanosti fyzickej osoby na sociálnu službu,
    5. prijímateľ sociálnej služby bez vážneho dôvodu nevyužíva sociálnu službu po dobu dlhšiu ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov; za vážny dôvod sa považuje najmä pobyt v zdravotníckom zariadení.
  3. Zmluva končí aj úmrtím PSS.
  4. Pri ukončení poskytovania sociálnej služby v zariadení prijímateľ/ka, rodinný príslušník alebo poverená osoba podpíše Preberací protokol, v ktorom je uvedené, čo sa odnáša zo zariadenia, príp. ako a do kedy dôjde aj k finančnému vyrovnaniu – nedoplatky a preplatky.